Uit je bubbel komen

cross

Frank is tien jaar geleden gestart als mentor. Hij heeft het goed in het leven met zijn gezin en werk. Zijn kennis en ervaring wilde hij gaan inzetten voor iemand die dat nodig heeft en waarbij de omgeving geen vangnet biedt. Hoewel hij geen achtergrond heeft in de zorg reageerde hij op een advertentie waarin gezocht werd naar mentoren.

Na een basiscursus en de kennismaking is hij met Johan gestart als mentor. Tijdens de zitting bij de rechtbank vroeg de rechter aan Johan of hij Frank kende en of hij akkoord was dat hij zijn mentor zou worden. “Nee” zei Johan “ik heb hem nooit gezien”, hij zat gewoon te dollen met de rechter.

Johan heeft een zwaar verleden gehad met een ingewikkelde gezinssituatie en is zelf jong vader geworden. Door een hersenbloeding kon hij niet meer voor zichzelf zorgen en sindsdien woont hij in een zorginstelling.

Veel meegemaakt met Johan

Frank heeft vaak gesprekken met de moeder van Johan moeten voeren. Ze had dagelijks contact met Johan en dat beïnvloedde de keuzes die voor hem gemaakt moesten worden, waaronder het belang om te blijven wonen op de huidige woonplek.

Johan wilde na jaren in contact komen met zijn dochter en het is Frank gelukt om ze weer bij elkaar te brengen.

De dagbesteding voor Johan sloot niet goed aan omdat hij niet mee wilde doen aan verschillende activiteiten die aangeboden werden en dan ging hij achter de computer zitten, maar dat deed hij thuis ook al. Frank is zich gaan oriënteren en heeft aan de zorginstelling voorgesteld om eens te gaan kijken bij een zorgboerderij. Dat bleek heel goed aan te sluiten bij Johan, hij is gaan zorgen voor de dieren en kreeg veel meer beweging.

Elkaar helpen

Frank kan met zijn organiserend vermogen anderen helpen en hiermee bijdragen aan de samenleving. Het mentorschap raakt hem niet persoonlijk en dat ziet hij als de enige manier om het te kunnen. Hij ligt er niet van wakker en daardoor houdt hij het vol.

Het was bijzonder om te constateren dat je dit werk kunt doen zonder een achtergrond in de zorg. Het is belangrijk dat je zelf in een stabiele situatie zit om energie en tijd aan een ander te kunnen geven.

Hij heeft zijn kinderen regelmatig verteld over Johan om duidelijk te maken dat niet iedereen in eenzelfde situatie leeft en opgroeit zoals zijzelf.

Hij kan zich voorstellen dat na zo’n lange tijd het mentorschap voor Johan wordt overgenomen door een andere mentor. Frank kan dan met nieuwe energie voor een andere client beschikbaar zijn.